چه هدایایی را باید برای مشتریان، همکاران و پرسنل در نظر گرفت؟ مردم از گرفتن چه هدیهای لذت میبرند؟ آیا واقعاً هدیه دادن، یک استراتژی تأثیرگذار برای تقویت کسبوکار است؟ همة این سؤالات، پرسشهایی هستند که ذهن صاحبان مشاغل بزرگ و مدیران سازمانها را هنگام بحث دربارة هدایای سازمانی یا هدایای تبلیغاتی مشغول میکنند.
هدایای سازمانی و هدایای تبلیغاتی دقیقاً چه هستند و چه کاربردی دارند؟
هدایای سازمانی، اقلامی هستند که مدیران سازمانها یا صاحبان کسبوکارهای بزرگ و متوسط؛ برای تقویت برندینگ (branding) و معرفی هرچه بهتر خود، به مخاطبانشان هدیه میدهند. مخاطبانی که در دستههای مختلف جای میگیرند؛ از عموم شرکتکنندگان در یک نمایشگاه گرفته، تا مدیران ارشد شرکتهای همکار.
شاید تابهحال برای شما پیش آمده باشد که هنگام بازدید از یک غرفة نمایشگاهی، از مسئول غرفه، یک هدیة کوچک یا گیفت (gift) یادگاری بگیرید؛ هدیة تبلیغاتی کوچکی از قبیل نوشتافزار، ماگ، فندک و…. اگر اهل نمایشگاه رفتن نیستید و چنین تجربهای ندارید، قطعاً نزدیک عید نوروز، تقویم یا سررسیدی به دستتان رسیده است. تقویمی که روی جلد آن، لوگوی سازمان یا کسبوکار اهداکننده، درج شده بوده است.
این موارد، مصداق هدایای سازمانی و تبلیغاتی هستند؛ یعنی آنچه مدیران سازمانها بهعنوان اشانتیون، یادگاری یا عرض تبریک به مخاطبان خود هدیه میدهند؛ مخاطبانی که شامل مشتریان، همکاران، شرکا و حتی پرسنل خودِ مجموعه میشوند.
تأثیر هدایای سازمانی بر استراتژیهای فروش و برندینگ
بدیهی است که هدیه دادن، ضمن اینکه بیانکنندة احترام و علاقة هدیهدهنده و طرف مقابل است، رابطة طرفین را تقویت میکند. ازاینرو، اهدای هدایای سازمانی و هدایای تبلیغاتی، بهعنوان یکی از مؤثرترین سیاستگذاریهای برندینگ جهت ارتقای سطح کسبوکار، توصیه میشود.
هدیة تبلیغاتی اگر به مشتریان یا مدیران و کارشناسان شرکتهای همکار و… اهدا شود، زمینه را برای استحکام و تدوام رابطة کاری فراهم میکند؛ از طرف دیگر، اگر یک سازمان به مناسبت خاصی به پرسنل خود هدیه بدهد، با ایجاد حس مثبت بین کارمندان، روحیة آنها تقویت میشود.
انتخاب هدیة تبلیغاتی مناسب
برای انتخاب هدیة مناسب، دو رویکرد وجود دارد:
۱ـ اهدای اقلام کلیشهای که معمولاً بهعنوان گیفت، هدیه داده میشوند.
۲ـ اهدای اقلام کاربردی، متناسب با دستة مخاطبان و مناسبت خاص.
البته این نکتة مهم را هم باید در نظر داشت که هدایا، بسته به بستر تعامل طرفین، متفاوت خواهد بود. برای مثال، هدیهای که بهعنوان اشانتیون در نمایشگاه به عموم بازدیدکنندگان یادگاری داده میشود؛ قطعاً با هدیة نفیسی که برای کارشناسان یک شرکت خاص ارسال میشود، تفاوت دارد.
از این منظر، میتوان هدایای تبلیغاتی و هدایای سازمانی را به گونههای مختلف، تقسیم کرد.
انواع گوناگون هدایای سازمانی
هدایای سازمانی و گیفتهای تبلیغاتی اینگونه دستهبندی میشوند:
۱ـ هدایای عمومی و نمایشگاهی
۲ـ هدایای میانی
۳ـ هدایای مدیریتی و نفیس
هدایای عمومی و نمایشگاهی
این هدایا عموماً شامل مواردی مثل نوشتافزار، جاکلیدی، پیکسل و… هستند که با درج نام تبلیغکننده روی هدیه، یک یادگاری کوچک تبلیغاتی محسوب میشوند. این هدایا به لحاظ قیمتی ارزانتر از سایر گیفتها هستند و در تیراژ بالا جهت اهدا به عموم مخاطبان تهیه میشوند.
هدایای میانی
هدایای میانی چه در مناسبتها و رویدادها و چه در نمایشگاهها، با هدفگذاری مشخص به کارشناسان و مخاطبان خاص اهدا میشود. مثلاً ممکن است در یک نمایشگاه وقتی یکی از مهندسان شرکتهای همکار از غرفهای بازدید میکند، هدیهای در این سطح به وی اهدا شود. یا ممکن است قبل از آغاز سال نو، چنین هدیهای برای وی ارسال شود. هدایی مثل: کیف پول، پاوربانک و….
از طرف دیگر، ممکن است یک مجموعه در رویداد خاصی، برای پرسنل خود از این هدایا استفاده کند. مثلاً روز زن به کارمندان خانوم هدیه داده شود؛ یا شب یلدا به پرسنل، یک بسته فرهنگی شامل دیوان حافظ، گیفتهایی با تم فرهنگیِ ایرانی و بستههای شیرینی و شکلات اهدا شود.
در نظر داشته باشید که این هدایا، صرفاً مصداق یک تعامل کلیشهای نیست؛ بلکه نماد ارتباط پایدار یک مجموعه با کارمندان، همکاران، شرکا، مشتریان و دیگر مخاطبانش است.
هدایای مدیریتی و نفیس
چنانکه از اسم این دسته پیداست، این هدایا که قاعدتاً گرانترین دسته محسوب میشوند، برای اهدا به مدیران و ردهبالاترین مخاطبان تهیه میشوند. ممکن است از این هدایا در مراسم تودیع و معارفه، همایشها و مناسبتها برای تقدیر از مدیران برتر و مهمانان استفاده شود.
در این دسته از هدایا، مواردی از این قبیل به چشم میخورند: کتاب نفیس، کیف چرم، پکیجهای فرهنگی شامل صنایع دستی ایرانی و….
چهار نکته مهم درباره هدایای تبلیغاتی
۱ـ احترام به مخاطب، رمز ارزشمندی هدیه تبلیغاتی…
اگر نگاه مدریر کسبوکاری که میخواهد به مناسبتی هدیه بدهد، صرفاً رفع تکلیف باشد، چه بسا پیام ناخوشایندی به مخاطبان منتقل شود. اهدای هدایای بیکیفیت کلیشهای، مخاطبان را آزرده میکند و مصداق بیاحترامی است. درمقابل، تهیه یک هدیه ارزان اما خلاقانه، معمولاً بسیار جذابتر از هدایایی است که امروز متداول شده است.
۲ـ انتخاب هدایای نوستالژیک؛ اهدای صمیمیت و جذابیت!
هر چیزی که اطرافمان میبینیم، به واسطه رنگ، ظاهر و خصوصیاتش، احساسی را به ما منتقل میکند. گرفتن یا نگرفتن بعضی از هدایای کلیشهای واقعا فرقی به حال مخاطبان نمیکند؛ اما چه بسا یک گیفت کوچک فرهنگی، هدیهگیرنده را بسیار خوشحال کند.
هدایای فرهنگی معمولاً چنین خصوصیتی دارند؛ زیرا به واسطه جنبه نوستالژیک خود، مخاطب را همراه میکنند. برای مثال شاید طرح هنری و سنتی یک شال، پارچه یا… بسیار خوشحالکنندهتر از گرفتن چراغقوه و… باشد.
۳ـ ویژگیهای مخاطبان خود را در نظر داشته باشید!
آیا پیشبینی کردهاید که مخاطبتان چه کسی است؟ در چه صنفی فعالیت میکند و به فراخور کارش چه علایقی دارد؟ سن و سال و جنسیت او را میدانید؟
همه این موارد در انتخاب هدیهای که اهدا میکنید تأثیرگذارند. حتی اگر نوع هدیه خود را برگزیده باشید، جزئیات آن به اقتضای ویژگیهای مخاطب فرق میکند. به فرض اگر میخواهید بهجای اهدای پک کلیشهای سررسید و نوشت افزار، برای عید نوروز از هدایای فرهنگی، صنایع دستی، کتاب و… استفاده کنید؛ قطعا سن افراد در تصمیم شما مؤثر خواهد بود. رنگ یک پارچه، موضوع یک کتاب و… همگی تأثیرگذارند.
۴ـ مطابقت هدیه و مناسبت آن
بدیهی است که هدایایی که بچهها از قدیم برای روز مادر یا روز پدر تدارک میدیدهاند، با هم فرق داشته است. به همین نسبت هدایایی که در طول سال به پرسنل، مهمانان و… هم اهدا میشود، متناسب با رویداد پیش رو، متفاوت خواهد بود.
هدایای تبلیغاتی سفارشی؛ هدیه خود را اختصاصی کنید!
درج نام هدیهدهنده روی گیفت و هدیهای که تدارک دیده است، یکی از مهمترین استراتژیهای برندینگ است. به اقتضای هدیهای که انتخاب میکنید، محتوای مورد نظر شما روی کالا درج یا چاپ میشود (حک با لیزر یا انواع چاپ تامپو، سیلک و…)
شانل شاپ، یک پیشنهاد جذاب
طبق بازخوردی که از صاحبان کسبوکار و… گرفته میشود، مخاطبان و دریافتکنندگان هدایای تبلیغاتی، نسبت به هدایای کاربردی بهترین واکنش را نشان میدهند. حال اگر این هدایا جنبه فرهنگی و هنری نیز داشته باشند، بر بعد عاطفی و صمیمانه «هدیه دادن» میافزایند.
در طراحی و انتخاب محصولات فروشگاه شانل، کوشیدهایم با در نظر داشتن مهمترین فاکتورها، جذابترین هدایای تبلیغاتی را گرد هم آوریم. هدایایی که ضمن قابلیت سفارشی شدن، پاسخگوی سلایق مختلف باشند.
صاحبان مشاغل و کسبوکارها و عموم علاقهمندان میتوانند ضمن تهیه هدایای سازمانی تبلیغاتی در تیراژ مورد نظر، از کارشناسان شانل شاپ جهت سفارشیسازی آن مشاوره بگیرند تا محصول انتخابی خود را به صورت اختصاصی به مخاطبانشان اهدا کنند.